Hilde NIJS

  a Woman in ART


ACTUAL ARTIST/CURATOR

Upcoming DeKANTFABRIEK

EEN CORRELATIE TUSSEN DE VERSCHILLENDE KUNSTEN EN DE ACADEMISCHE WERELD

Kunstenaar/curator Hilde NIJS metamorfoseert voor de derde maal deze prachtige ruimte tot de tempel van de verbeelding waar actuele kunst en de academische wereld maar ook muziek, literatuur, poëzie en theater, mekaar omhelzen. De wisselwerking tussen de nostalgisch doorleefde fabrieksruimten met actuele kunst zorgt voor een uitzonderlijke kunstervaring.

De zintuigen prikkelen en terzelfdertijd kleine momenten van gelukzaligheid beleven worden weer de troeven in DeKANTFABRIEK die ditmaal wordt bevolkt met alleen werk van vrouwelijke kunstenaars kwestie van de gendergelijkheid en vrouwenemancipatie te promoten.

Volgens een onderzoek uitgevoerd door het Wereld Economisch Forum (WEF) is de kloof tussen mannen en vrouwen wereldwijd kleiner geworden. 86 van de 133 onderzochte landen gingen erop vooruit.

België staat op de elfde plaats. Hoewel 80 procent van de landen vooruitgang boekte, moeten we ons nog steeds zorgen maken over de overige 20 procent.

En hoe zit het met de vrouwen in de kunst? Onderzoek wees uit dat de positie van vrouwen in de beeldende kunst nog steeds niet gelijk is aan die van hun mannelijke collega's. Uiteraard speelt de belastende voorgeschiedenis van vrouwen - ze konden pas sinds de jaren zeventig volwaardig deelnemen aan het kunstenaarschap - een belangrijke rol. Alhoewel er sindsdien heel veel veranderd is en veel actoren in de sector niet eens weten dat er een probleem is, hebben vrouwelijke kunstenaars en laat staan vrouwelijke curatoren, nog steeds af te rekenen met de vooroordelen in deze typische mannenwereld. Vrouwen worden geacht meer een zorgende rol te spelen en zo minder tijd te hebben full time met kunst bezig te zijn of ze zouden ook meer schroom hebben om hun kunst te promoten maar niet zelden vormen sommige van de mannelijke collega’s nog steeds het probleem. Kunst gemaakt door mannen is KUNST maar kunst van vrouwen wordt nog steeds lichtelijk smalend Vrouwenkunst genoemd en het wordt tijd dat dit nu eens ophoudt. De scheppingsdrang is gelukkig voor beiden dezelfde en ondanks de vele obstakels is het dat wat vrouwen drijft om verder te doen evenals de voldoening van het metièr. Geen man die dit kan dit stoppen.

Click this text to start editing. This simple title and text block is great for welcome or explanatory text. When writing, try to keep things down to a few lines at a time. Break up your content into different blocks to keep your page interesting.

ART COnnects (?)

Finissage zondag 14 oktober 2018 17:00

"The man with a movie camera"

De moeite waard is deze stille experimentele documentaire uit 1929 die werd geregisseerd door Dziga Vertov.

 Hij toont een dag uit het leven in een grote Russische stad, van de vroege ochtend tot de late avond, gevolgd door een cameraman die alles filmt. Tom Van der Schueren begeleidt live op de piano. Hij is een klassiek geschoold pianist die naast theater ook werkt voor televisie en voor het productiehuis Woestijnvis. Als improvisator is hij verbonden aan de Universitaire filmclub Filmplateau en aan KASKcinema, waar hij de stille films begeleidt op de piano.


+++


ART COnnects (?) 

#Paul Verhaeghe #Louise Bourgeois

 vrijdag 28 september 2018 20:00

Louise Bourgeois was zeer sterk geïnteresseerd in de psychoanalyse en nodigde Paul Verhaeghe naar New York om haar werk te analyseren. Ze overleed kort nadien. Op vraag van de Louise Bourgeois Foundation kon Paul Verhaeghe, opiniemaker en succesauteur van onder meer "Identiteit" en "Autoriteit" haar dagboeken bestuderen, twee kasten vol, zodat de psychoanalyse over haar werk toch tot stand kwam. Hij schreef hier een essay over deze veelzijdige kunstenaar, beeldhouwer vooral bekend om haar werk "Maman", een immense spin in staal.

Na dit boeiend relaas brengt Bart Maris “Tribute to Maman”, een vrije improvisatie naar het werk van Louise Bourgeois. Bart Maris is niet de eerste de beste. In 1999 won hij de Zamu-award voor beste Belgische muzikant en in 2006 werd hij genomineerd voor een Paul Ackett-award (North-sea Jazz). Bovendien ontving hij de SABAM Jazz Award 'Gevestigde Waarde' (2015)

Presentatie Katrien Vande Perre


+++

Een correlatie tussen de kunsten en de academische wereld!

DeKANTFABRIEK, een parel van industriële architectuur verscholen achter de huizenrij van de Burchtdam, en een cultuurtempel waar de verschillende kunsten in correlatie met elkaar communiceren en dit zowel actuele schone kunsten, muziek, jazz, literatuur, poëzie, film, theater, ontsluit de deuren voor een 4de seizoen met een 2de openingsshow op vrijdag 7 september 2018 om 20:00. Reserveer deze datum in uw agenda en wees allemaal welkom.

4de SEIZOEN DeKANTFABRIEK 2018

+++

ART COnnects (?) Something to think about

De Wereld van De Wachter

Vernissage vrijdag 7 september 2018 20:00

Met lecture van Prof.Dr. Dirk De Wachter, psychiater, opiniemaker en succesauteur van bestsellers als "Borderline Times" en "Liefde, Een onmogelijk verlangen?" De expo gaat over de fundamenteel verbindende rol van kunst in deze individualiserende en verbrokkelende maatschappij. Kan kunst de wereld verbinden? Een zoektocht van de mens naar de zin van de dagelijkse realiteit.  Hilde NIJS nodigt uit:  Marc Van Cauwenbergh | Sara Lamens | Chihiro Kondo | Nicolas Baeyens | Filip Collin  

Charlot Van Geert | Jeroen Bocken | Karolien Haemers | Gaspard Joarlette | Denie Put

Artist in Residence: George De Decker, visual artist & composer

 "Goldberg Variaties" met Guido De Bruyn, gedichten en muziek van Johann Sebastian Bach - George De Decker.

Presentatie Clara De Decker, presentatrice VRT Klara. 

Expo loopt van 7 september tot 7 oktober 2018. Open zaterdag en zondag telkens van 15 uur tot 18 uur

op afspraak voor groepen tijdens de week: 0476 43 82 72

reservatie: [email protected]

+++


ART COnnects (?) expo "Across Borders"

Vernissage donderdag 31 mei 2018 20:00

verwijzend naar de fundamenteel verbindende rol die kunst heeft in deze snel veranderende maatschappij,

waar mensen op zoek zijn naar de essentie van hun bestaan.

en waar Kunst als een diepgewortelde behoefte van de menselijke natuur, het instinctmatige van de alledaagse realiteit overstijgt.

 Hilde NIJS nodigt uit: Feline Minne, Julie Scheurweghs, Anna Gray, Marijke Henkens, An Vanderlinden,

Ilan Weiss, Nicolas Baeyens, Gino Rizzi en Caroline Vandenbouhede

Presentatie: Katrien Vande Perre

Met Inge Braeckman, kunstcriticus, dichter, curator 51e Biënnale van Venetië,

Muzikaal gedeelte door percussieduo "As One" met Jessica Peel & Birgit Eecloo

"Brick in the Wall", een kortfilm door filmschool Narafi Brussel




WOMEN IN ART

Volgens een onderzoek uitgevoerd door het Wereld Economisch Forum (WEF) is de kloof tussen mannen en vrouwen wereldwijd kleiner geworden. 86 van de 133 onderzochte landen gingen erop vooruit.

België staat op de elfde plaats. Hoewel 80 procent van de landen vooruitgang boekte, moeten we ons nog steeds zorgen maken over de overige 20 procent.

En hoe zit het met de vrouwen in de kunst? 

Onderzoek wees uit dat de positie van vrouwen in de beeldende kunst nog steeds niet gelijk is aan die van hun mannelijke collega's. Uiteraard speelt de belastende voorgeschiedenis van vrouwen - ze konden pas sinds de jaren zeventig volwaardig deelnemen aan het kunstenaarschap - een belangrijke rol. Alhoewel er sindsdien heel veel veranderd is en veel actoren in de sector niet eens weten dat er een probleem is, hebben vrouwelijke kunstenaars, laat staan vrouwelijke curatoren, nog steeds af te rekenen met de vooroordelen in deze typische mannenwereld. Vrouwen worden geacht meer een zorgende rol te spelen en zo minder tijd te hebben full time met kunst bezig te zijn of ze zouden ook meer schroom hebben om hun kunst te promoten maar niet zelden vormen sommige van de mannelijke collega’s nog steeds het probleem. Kunst gemaakt door mannen is KUNST maar kunst van vrouwen wordt nog steeds lichtelijk smalend Vrouwenkunst genoemd en het wordt tijd dat dit nu eens ophoudt. Mannen lijken het ook moeilijker te hebben als ze het onderspit moeten delven voor een vrouw dan voor een man. Hier ligt opvoeding aan de basis.

Uit alle hoeken van de kunstwereld klinkt het dat kwaliteit de enige en de belangrijkste eis is om een succesvol kunstenaar te zijn. Maar Ondanks het feit dat vrouwen altijd kunsten beoefenden en dit vandaag nog meer doen dan ooit tevoren, staat hun zichtbaarheid in galerijen, musea en tentoonstellingen nog steeds niet in verhouding tot die van hun mannelijke collega’s. Kunst gemaakt door vrouwelijke kunstenaars meer in de kijker plaatsen is een must. Eén ding is zeker: Wij leven in een veranderende wereld maar het is echt nog steeds een kwestie van pushen en kansen maken en nooit zelfingenomen te zijn.  De scheppingsdrang, de fundamentele kracht voor het beoefenen van kunst, is voor mannen en vrouwen dezelfde en ondanks de vele obstakels is het dat wat vrouwen drijft om verder te doen evenals de voldoening van het metier.

Gelukkig zijn mannen zich ook meer bewust van het probleem. Velen huiveren nog bij het woord Feminisme maar dat is onterecht. Feminisme vormt geen bedreiging voor hen. Integendeel, hierdoor krijgen mannen ook de kans volledig zichzelf te zijn en zich los te maken van gender-stereotiepe rollen. Mannen en vrouwen moeten samen strijden voor een samenleving waarin keuzevrijheid en zelfontplooiing centraal staan en vooral met respect voor elkaar!

4de SEIZOEN DeKANTFABRIEK 2018

ART COnnect's (?) Paul Verhaeghe over Louise Bourgeois

lecture vrijdag 29 september 2018 20:00

met Prof.Dr. ​​Paul Verhaeghe, psychoanalyticus, opiniemaker en succesauteur van onder meer "Identiteit" en "Autoriteit" over kunst-icoon en wereldberoemde beeldhouwster Louise Bourgeois. ​In juni 2010 reist professor Verhaeghe naar New York waar hij op vraag van Studio Louise Bourgeois haar dagboeken zal bestuderen. Geen sinecure als men weet dat het er letterlijk twee boekenkasten vol waren. Het resultaat horen we tijdens een boeiende lecture over deze veelzijdige kunstenares en boegbeeld van de vrouwenemancipatie. 


WOMEN IN ART

Volgens een onderzoek uitgevoerd door het Wereld Economisch Forum (WEF) is de kloof tussen mannen en vrouwen wereldwijd kleiner geworden. 86 van de 133 onderzochte landen gingen erop vooruit.

België staat op de elfde plaats. Hoewel 80 procent van de landen vooruitgang boekte, moeten we ons nog steeds zorgen maken over de overige 20 procent.

En hoe zit het met de vrouwen in de kunst? 

Onderzoek wees uit dat de positie van vrouwen in de beeldende kunst nog steeds niet gelijk is aan die van hun mannelijke collega's. Uiteraard speelt de belastende voorgeschiedenis van vrouwen - ze konden pas sinds de jaren zeventig volwaardig deelnemen aan het kunstenaarschap - een belangrijke rol. Alhoewel er sindsdien heel veel veranderd is en veel actoren in de sector niet eens weten dat er een probleem is, hebben vrouwelijke kunstenaars, laat staan vrouwelijke curatoren, nog steeds af te rekenen met de vooroordelen in deze typische mannenwereld. Vrouwen worden geacht meer een zorgende rol te spelen en zo minder tijd te hebben full time met kunst bezig te zijn of ze zouden ook meer schroom hebben om hun kunst te promoten maar niet zelden vormen sommige van de mannelijke collega’s nog steeds het probleem. Kunst gemaakt door mannen is KUNST maar kunst van vrouwen wordt nog steeds lichtelijk smalend Vrouwenkunst genoemd en het wordt tijd dat dit nu eens ophoudt.  Opvoeding ligt aan de basis!

Uit alle hoeken van de kunstwereld klinkt het dat kwaliteit de enige en de belangrijkste eis is om een succesvol kunstenaar te zijn. Maar Ondanks het feit dat vrouwen altijd kunsten beoefenden en dit vandaag nog meer doen dan ooit tevoren, staat hun zichtbaarheid in galerijen, musea en tentoonstellingen nog steeds niet in verhouding tot die van hun mannelijke collega’s. Kunst gemaakt door vrouwelijke kunstenaars meer in de kijker plaatsen is een must. Eén ding is zeker: Wij leven in een veranderende wereld maar het is echt nog steeds een kwestie van pushen en kansen maken en nooit zelfingenomen te zijn.  De scheppingsdrang, de fundamentele kracht voor het beoefenen van kunst, is voor mannen en vrouwen dezelfde en ondanks de vele obstakels is het dat wat vrouwen drijft om verder te doen evenals de voldoening van het metier.

Gelukkig zijn mannen zich ook meer bewust van het probleem. Velen huiveren nog bij het woord Feminisme maar dat is onterecht. Feminisme vormt geen bedreiging voor hen. Integendeel, hierdoor krijgen mannen ook de kans volledig zichzelf te zijn en zich los te maken van gender-stereotiepe rollen. Mannen en vrouwen moeten samen strijden voor een samenleving waarin keuzevrijheid en zelfontplooiing centraal staan en vooral met respect voor elkaar!

3de seizoen DeKANTFABRIEK 2017

zaterdag 2 september 2017 20 uur

AUTHORITY, BottomUP

Expo met lezing van Prof.Dr. Paul Verhaeghe, psychoanaliticus en auteur van ondermeer "Identiteit" en "Autoriteit" 

Muzikale performance dr. Françoise Vanhecke

Inleiding Daan Rau, kunstcriticus

EEN CORRELATIE TUSSEN DE VERSCHILLENDE KUNSTEN EN DE ACADEMISCHE WERELD

Kunstenaar/curator Hilde NIJS metamorfoseert voor de derde maal deze prachtige ruimte tot de tempel van de verbeelding waar actuele kunst en de academische wereld maar ook muziek, literatuur, poëzie en theater, mekaar omhelzen. De wisselwerking tussen de nostalgisch doorleefde fabrieksruimten met actuele kunst zorgt voor een uitzonderlijke kunstervaring. De zintuigen prikkelen en terzelfder tijd kleine momenten van gelukzaligheid beleven worden weer de troeven in DeKANTFABRIEK.

EEN CORRELATIE TUSSEN DE VERSCHILLENDE KUNSTEN EN DE ACADEMISCHE WERELD

Kunstenaar/curator Hilde NIJS metamorfoseert voor de derde maal deze prachtige ruimte tot de tempel van de verbeelding waar actuele kunst en de academische wereld maar ook muziek, literatuur, poëzie en theater, mekaar omhelzen. De wisselwerking tussen de nostalgisch doorleefde fabrieksruimten met actuele kunst zorgt voor een uitzonderlijke kunstervaring.

De zintuigen prikkelen en terzelfdertijd kleine momenten van gelukzaligheid beleven worden weer de troeven in DeKANTFABRIEK die ditmaal wordt bevolkt met alleen werk van vrouwelijke kunstenaars kwestie van de gendergelijkheid en vrouwenemancipatie te promoten.

Volgens een onderzoek uitgevoerd door het Wereld Economisch Forum (WEF) is de kloof tussen mannen en vrouwen wereldwijd kleiner geworden. 86 van de 133 onderzochte landen gingen erop vooruit.

België staat op de elfde plaats. Hoewel 80 procent van de landen vooruitgang boekte, moeten we ons nog steeds zorgen maken over de overige 20 procent.

En hoe zit het met de vrouwen in de kunst? Onderzoek wees uit dat de positie van vrouwen in de beeldende kunst nog steeds niet gelijk is aan die van hun mannelijke collega's. Uiteraard speelt de belastende voorgeschiedenis van vrouwen - ze konden pas sinds de jaren zeventig volwaardig deelnemen aan het kunstenaarschap - een belangrijke rol. Alhoewel er sindsdien heel veel veranderd is en veel actoren in de sector niet eens weten dat er een probleem is, hebben vrouwelijke kunstenaars en laat staan vrouwelijke curatoren, nog steeds af te rekenen met de vooroordelen in deze typische mannenwereld. Vrouwen worden geacht meer een zorgende rol te spelen en zo minder tijd te hebben full time met kunst bezig te zijn of ze zouden ook meer schroom hebben om hun kunst te promoten maar niet zelden vormen sommige van de mannelijke collega’s nog steeds het probleem. Kunst gemaakt door mannen is KUNST maar kunst van vrouwen wordt nog steeds lichtelijk smalend Vrouwenkunst genoemd en het wordt tijd dat dit nu eens ophoudt. De scheppingsdrang is gelukkig voor beiden dezelfde en ondanks de vele obstakels is het dat wat vrouwen drijft om verder te doen evenals de voldoening van het metièr. Geen man die dit kan dit stoppen.

Click this text to start editing. This simple title and text block is great for welcome or explanatory text. When writing, try to keep things down to a few lines at a time. Break up your content into different blocks to keep your page interesting.